lørdag den 7. april 2012

The World Best Appel Pie.

Jeg har dog været noget passiv her på bloggen den sidste uges tid - men jeg har haft så meget omkring ørene så jeg har dårlig nok haft tid til at "fjolle" i mit køkken, har nærmest måtte overlade den opgave til min mand, og som tak for hans tålmodighed og hans tolerance kvittede jeg lige med verdens abeslutte bedste æble tærte også har vi valgt at skifte den animalske piskefløde pernment ud med kokos piskefløden, simpelthen pga. den smager langt bedre end den typiske traditionelle animalske piskefløde.

Der er ca. til 10 -8 personer i denne her opskrift)
Ingredienser:

SØD MØRDEJ:
125 g koldt smør i små terninger  ( kan erstattes med vegetabilsk )
90 g flormelis
½ tsk. salt
200-225 g hvedemel
200-225 g hvedemel
1 æggeblomme  ( erstattes evt. med oprørt No Eggs)
ENDVIDERE:
tørrede hvide bønner eller linser ( eller evt. ris som jeg gjorte)
1 rund tærteform på 28 cm


FYLD:
3-4 store, søde røde æbler
125 g smør
125 g rørsukker
2 æg
100 g marcipan
50 g hvedemel


Evt: PYNT:
50 g afskallede mandler
sigtet flormelis



Smuldr smørret godt sammen med flormelis, salt og mel. Saml dejen med æggeblommen. Pak dejen i husholdningsfilm, og lad den hvile i køleskabet i ca. 30 minutter.
Rul dejen tyndt ud, og læg den i det smurte tærtefad. Dæk dejen med sølvpapir, og fyld bønner/linser i, så dejen ikke glider ned ad siderne. Forbag bunden i ca. 15 minutter ved 180°.
Del æblerne i både, og fjern kernehusene. Pisk smør og sukker hvidt, og kom ét æg i ad gangen. Skær marcipanen i små stykker, og kom den i sammen med melet. Fordel æblerne over den forbagte tærtebund; hæld resten af fyldet over, og drys med mandelflager. Bag tærten nederst i ovnen ved 175° i ca. 45 minutter.

Drys med flormelis, og servér den lun med iskold cremefraiche, flødeskum eller vaniljeis.




TILBEHØR:
cremefraiche, flødeskum eller vaniljeis

Ingen kommentarer:

Send en kommentar