tirsdag den 6. marts 2012

Korn salat.

Hvorfor skal salater næsten altid være rød kedelig at se på og smage på?? Det har jeg sådan set altid undre mig meget over. En tradtionel røv kedelig salat i dag består jo af et halvt eller helt iceberg salat hovede, og nogle tomater i tern, og en halv augurk også en slatten dressing også måske lidt feta ost i, det siges jo at grønt at sundt men ærligt talt hvor appetit vækkende er sådan en salat? Det er ikke sådan en som jeg vil kaste mig frodigt over.
Men nok snare når sådan en som vist på billedet bliver stilt på bordet, den ser interessant og farveri ud og mine smagsløg b egynder at vække interesse.
Men den tager ikke så langtid at lave.

Ingredienser er følgende:
 2 dl hele emmer korn ( eller korn efter eget valg)
4 store gulerødder.
4 store blade fra et spidskåls hovede
1 stort peberfrugt
2-3 porre ( eller forårsløg)
50-75 gram tørrede abrikoser.
½ fennikel
3-4 selleri stænger

Kom emmerkornene i en gryde dækket til at med rigeligt med vand, og kom en boulion terning ved, og lade det koge op og derefter smår simre i ca. 1½ times tid, og lad afkøle og skyl dem, og lad dem derefter dryppe af.

Rens og snit  Fenniklen, gulerødder og Porrene, i tynde skiver. Skær abrikoser og peberfrugt i små terninger eller strimler.
Bland grøntsager og de kogte, afkølede korn.

Vend olie, citronsaft og presset hvidløg i og smag salaten til med salt og peber.  ( hvidløgen kan evt. erstattes med reven ingefær)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar