torsdag den 15. marts 2012

Hjemmebagt rugbrød

Jeg elsker duften og smagen af hjemmebagt rugbrød, det er simpelthen noget af det  bedste at snuse indad når mærke duften af hjemmebagt rudbrød spredes rundt i ens hjem når de står i ovnen og bliver bagt.
Jeg fandt så en meget let rugbrøds opskrift i Spisbedre magasinet som både kan laves på surdej og gærdej, og kan leges med opskriften og ændres lidt og eller bare følge opskriften, men jeg kan nu ellers godt lide at ændre lidt på den opskrift.



Ingredienser

1 liter vand
25 g gær
2 spsk. salt
1 ½ spsk. sirup
½ dl rapsolie
350 g knækkede rugkerner
150 gram solsikkerkerne
150 gram hørfrø
150 gram hele emmerkorn
150 gram hele speltkorn
150 gram hele rugkerne
150 gram græskarkerne
800 g groft rugmel
200 g hvedemel

Gør sådan:

1. Kom vandet i en stor skål, og rør gæren ud heri. Tilsæt de øvrige ingredienser til dejen undtaget hvedemel. Lad blandingen hæve tildækket
ved stuetemperatur i 2 timer. Ælt hvedemelet i.
2. Smør to rugbrødsforme på 1 ½-2 l, og hæld dejen heri. Glat dejen ud med en våd hånd. Lad brødene hæve tildækket i ca. 2 timer.
3. Sæt ovnen på 185°, og bag brødene midt i ovnen i ca. 1 ¼ time.
4. Tag brødene ud af formene, straks efter de er bagte, og læg et rent viskestykke omkring. Skær først i dem, når de er helt afkølede. Evt. først næste dag.

Tips: Hvis du gerne vil have det lidt krydderet så kom en flaske Hvidtøl i eller en ½ flaske guiness i, det giver en krydderi smag men så skal du nok regne med at der skal nok 100 gram mere hvedemel i.
Når jeg bager denne her rugbrød så bruger jeg som real KUN aurions mel produkter da jeg får det b edste resulat.
Den kan også bages på surdej men så skal man så lige regne med at den skal hæve noget længere tid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar