onsdag den 7. marts 2012

Sprød Råkost.


I steden for hvidkål brugte jeg økologisk glaskål.
Jeg får grønsagskasse og frugtkasse fra www.tanhojgaard.dk hver eneste onsdag og jeg glæder mig som et lille barn juleaften.
Og man kan vitterlige smage at grønsagerne er økologiske især gulerødderne, her er så lige en bette lækkere råkost som man bare må have en extra portion af.

1 stort glaskåls hovede.
2. 4-6  mellem store gulerødder
3. 2 dl ristede græskar kerner
4. 3 dl solsikkerkerner
5. 1 dl kokosmel

Skyl og skræl glaskålen og gulerødderne og riv dem groft. Kom dem ned i en skål og bland dem, tilsæt derefter kernerne og kokosmelet og rør rundt. Kom derefter en dressing over, dertil lavede jeg her til aften.

1-2 dl solsikke olie, saften af en halv stor appelsin, og reven appelsin skal, salt og peber, og lidt kardemomme bare lige en knivspids.
Ryst det og kom det over råkosten og rør rundt og vupti en dejlige råkost. Smager sindsyg godt.

Du kan også lave en anden slags dressing dertil.

1 lille bæger skyr saften fra en halv blod appelsin, eller almindelig appelsin, eller evt. en lime.
en knivpids fennikelfrø, eller anis frø og bland det rundt og rør det forsigtigt ned i råkosten.
Da Skyr i sig selv er meget syrlig har jeg dårlig erfaring med at bruge citron saften.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar