mandag den 12. marts 2012

A-vitaminer i deluxus udgaven.

Jeg elsker simpelthen Gulerods frikadeller, det er guf og knas, også smager de også godt på madpakken dagen efter.

Men jeg havde lige nogle gulerødder inde i min grønsags kasse som trangte til at blive b rugt, og det var da egentligt lang tid siden at jeg havde lavede en ordentligt stor portion gulerods frikadeller, så jeg besluttede mig til at bruge alle mine gulerødder og pastinakker til at en stor portion gulerods frikadeller med kartofler og gulerods sauce, men jeg havde intet kokosmælk så jeg måtte bruge lidt rice madlavnings fløde til at give den sidste pif.

Ingredienserne til gulerods frikadellerne:

4-6 store gulerødder.
1 mellem stort løg
1-2 små æbler
2 mellemstore pastinakker
4 hvidløg
4 dl havregryn
3 æg ( eller ½ - 1 dl hørfrø skum)
vand og hvedemel efter behov.
salt og peber og reven stødt ingefær.

Skræl gulerødderne og pastinakkerne og æblerne, og riv dem groft.
Skræl løget og hvidløget og hak dem, til fine snitter.
bland det hele sammen til en almindelige frikadelle fars,og lade stå i ca. 30 minutter og steges på en pande med enten smør eller solsikke olie.

Og serveres med enten ris eller kartofler.

Gulerods sauce.

4 store gulerødder
2 dl vand
1 grønsags bouillon terning
1 lille rødt løg
salt og peber og stødt ingefær
en lille dåse kokosmælk

Skræl gulerødderne og løget og smær dem i mindre tern, og kom dem ned i en lille gryde og tilsæt vandet, med bouillon terningen i, og lade det smår simre til gulerødderne er møre.
Blend det hele til den mosede masse,og varm det op på svag varme og tilsæt kokosmælken og smag til med salt og peber og det reven stødt ingefær.

Lige et tips til gulerods frikadellerne, hvis man vil gøre dem lidt mere knas i dem så tilsæt 1 dl hørfrø, eller en god håndfuld hasselnødder eller valnødder hakkede grov hakkede.

Gulerods saucen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar